Talentgericht onderwijs

OH.2024-096

Met talentgericht en inspirerend onderwijs kunnen alle kinderen op OBS Oosterhuizen zich met plezier en op hun eigen wijze ontwikkelen.

De kenmerken van ons onderwijs

  • hoge doelen voor rekenen, lezen, taal en spelling;
  • groepsoverstijgend werken aan profielen van eigen keuze;
  • leren in je eigen tempo en met een weektaak;
  • Expliciete Directe Instructie (EDI);
  • projectgroep voor meer- en hoogbegaafde kinderen.
OH.2024-119

Lezen en rekenen

Kinderen leren op verschillende manieren en allemaal in hun eigen tempo. Op Oosterhuizen houden we daar met ons onderwijs zoveel mogelijk rekening mee.

De ochtenden staan in het teken van de basisvakken en ’s middags komen geschiedenis, aardrijkskunde, en sport en bewegen aan bod. De kinderen werken met dag- en weektaken en we streven naar hoge doelen op het gebied van rekenen, taal en spelling. Onze rekenresultaten zijn heel goed en lezen is in alle vakken en profielen geïntegreerd. We hechten veel belang aan goed leesonderwijs en leesplezier. De kinderen lezen zelf of samen en in elke groep leest de leerkracht elke dag voor. Onze leestafel is een succes; met wasknijpers geven kinderen aan of ze een boek spannend, grappig of eng vinden.

Onze rijke leerweg

Niet ieder kind is even goed in taal of rekenen en daarom geven we alle kinderen de kans om uit te blinken in waar ze wel goed in zijn.

Muziek en Kunst, Science Lab, Sport en Bewegen, en Natuur & Techniek zijn de vier profielen van onze rijke leerweg waar kinderen van groep 4 tot en met 8 uit kunnen kiezen. Ze gaan dan tien weken groepsoverstijgend met elkaar in projecten aan de slag. Bij Sport en Bewegen horen natuurlijk sportieve activiteiten, maar interviewen de kinderen bijvoorbeeld ook een sporter of schrijven ze een sportverslag. Ze werken aan gerichte leerdoelen die bij het gekozen profiel horen. Na tien weken presenteren de kinderen aan de ouders wat ze geleerd hebben.

Creativiteit en burgerschap
Tekenen, knutselen, koken, timmeren en in de tuin werken, noem het maar op: Bij een rijke leerweg hoort natuurlijk ook een doe-circuit, dat we een paar keer per jaar groepsoverstijgend organiseren. De kinderen kunnen dan lekker hun creativiteit kwijt en leren zo met en van elkaar.

​Godsdienstonderwijs en humanistische vorming
Vanaf groep 3 kan je kind - afhankelijk van de belangstelling - kiezen voor godsdienstonderwijs of humanistische vorming. Deze vakken worden één keer per week door een externe leerkracht gegeven en zijn een mooie aanvulling op ons burgerschapsonderwijs. De kinderen worden bewuster van zichzelf, leren welke waarden en normen ze in hun leven belangrijk vinden en wat het effect van hun gedrag is op anderen.

Goede instructies

De leerkrachten werken veel met de Expliciete Directe Instructie (EDI) en geven goede instructies op drie niveaus.

Kinderen die moeite hebben met bepaalde lesstof krijgen extra uitleg en kinderen die meer uitdaging nodig hebben, kunnen extra opdrachten maken. Op Oosterhuizen kan je kind kiezen uit verschillende plekken om de lesstof te verwerken. Op het leerplein werken, vergroot het eigenaarschap en de zelfstandigheid van je kind. Dichter bij de leerkracht blijven, kan natuurlijk ook. Ieder kind mag leren op de manier die het beste bij haar of hem past.

OH.2024-102
OH.2024-123

Meer- en hoogbegaafde kinderen

In een projectgroep dagen we meer- en hoogbegaafde kinderen uit groep 5 tot en met 8 uit om out-of-the-box te denken, ingewikkelde vraagstukken op te lossen en te filosoferen.

Ook leren ze meer over groepsdynamiek en leidinggeven. Een leerkracht begeleidt de projectgroep die één uur per week bij elkaar komt. In hun eigen groep krijgen deze kinderen ruimte om aan opdrachten te werken en zich voor te bereiden op de volgende bijeenkomst.